söndag 16 september 2012

Första veckan på förskolan

Den här veckan var Oswalds första riktiga förskolevecka. Det har gått väldigt bra, han var lite ledsen i början av veckan, troligen p.g.a. nya tänder på gång, men sen har det funkat jättefint. Jag känner även att det har funkat väldigt bra för mig, självcentrerad som jag är.

Det är ju nu man ska blogga om att systemet är för jävligt som gör att man inte kan vara hemma med sina barn längre, att de är för små för att gå på dagis när de bara är drygt ett år och så vidare och så vidare. Men alltså, jag försöker ju vara ärlig här och då ska jag väl vara det i det här fallet också även om folk tycker att det gör mig till en dålig förälder. Jag är så lättad över att Oswald har börjat på förskolan. Jag skäms lite över det, har dåligt samvete, men jag är lättad.

En del är verkligen födda till att vara föräldrar, har oceaner av tålamod, är påhittiga och pedagogiska och älskar att vara hemma med sina barn. Jag är inte sån. Jag har naturligtvis inte lidit av att vara hemma, det har varit kul och sådär men jag hade inte klarat länge till. Nu har förstås Niklas också varit hemma men sen var jag ju hemma igen över sommarlovet.

Jag är inte en sån förälder som tycker det är oerhört fantastiskt att vara hemma med barn. Jag har saknat skolan. Jag har saknat att lära mig nya saker, ha meningsfulla diskussioner med personer som är intresserade av samma saker som jag, saknat att utvecklas. Naturligtvis är det utvecklande att ta hand om barn också och jag menar verkligen inte att förminska den erfarenheten och upplevelsen, men det passar inte mig. Det är inte sådan jag är.

Det har varit oerhört skönt att kunna gå till skolan och plugga och längta efter mitt barn hela dagen, gå förbi dagis på vägen hem och hämta en glad unge som har haft roligt hela dagen och som blir glad när han ser mig och sedan på eftermiddagen ha massor av energi för att verkligen umgås med honom. Under sommaren har jag varit frustrerad över att aldrig få vara ifred och inte kunna koncentrera mig på en sak i taget. Nu kan jag göra det när jag är i skolan och sedan istället tycka det är roligt att leka och skoja på eftermiddagen och kvällen.

Alla gör som de vill och det som passar dem. Vissa moraliserar över att ettåringar är för små för dagis, att det skulle vara skadligt för dem. Jag tror att det är till mitt barns fördel att vara på dagis 15-20 timmar i veckan, för det gör mig till en bättre, gladare förälder.


Ska även passa på och säga att lärarna på Oswalds förskola är FANTASTISKA.

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att det går bra & att Oswald & du trivs! Tycker det är det allra viktigaste & du ska absolut inte ha dåligt samvete. Jag har haft meganangst över förskolagrejen men det har gått över nu när jag ser hur bra det går, Anya trivs, alla verkar snälla & glada.. Ingen kommer dö av detta *PEPPARPEPPAR, hon trivs, vi trivs.. Personligen hade jag velat vara hemma med Anya typ för alltid, men det funkar ju inte så & i längden hade jag nog inte tyckt det var så fantastiskt & förskola är bra det med! Så ha inte dåligt samvete, ni gör ju vad som är bäst för er familj, ingen verkar komma till skada & det är ju det viktigaste? Puzs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis, så länge det funkar så är det okej. Även om jag hade kunnat vara hemma längre hade jag nog inte varit det ärligt talat. Jag hade klättrat på väggarna. Skönt att det funkar bra för er också!

      Radera
  2. såklart är du en sjukt bra förälder! folk som moraliserar över att föräldrar väljer att försörja sig själva och ge sina barn chansen att utvecklas ihop med pedagoger och andra ungar borde fan skjutas. bara för att kvinnor isolerade sig i hemmet med sina barn på 50-talet betyder det inte att det är nåt "naturligt" eller bättre för barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror de som moraliserar över det mest menar på att barn inte borde börja på dagis förrän de är tre år, men ja. Jag tror det här blir bättre för oss i alla fall.

      Radera
    2. dom borde ändå skjutas. sprida desinformation för att göra stressade föräldrar som gör sitt bästa ännu mera stressade... inte ok.

      Radera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!