onsdag 5 september 2012

Trött på mänskligheten

Idag har jag varit på handledningskurs på en körskola, jag ska nämligen försöka ta körkort var tanken. Mina föräldrar är redan godkända handledare men jag behövde förnya mitt körkortstillstånd eftersom det gick ut i våras. Den stora ögonöppnaren på den här kursen var inte någonting trafikrelaterat utan hur oerhört skyddad man är i sin lilla bubbla ändå. Då menar jag vad gäller umgänge.

De flesta jag träffar väljer jag att träffa. Visst, klasskompisar och lärare har jag inte valt men om någon jobbig jävel dyker upp kan jag oftast se till att smita undan och slippa umgås med denne. Nu har jag under 3 1/2 timme umgåtts med personer jag inte valt och jag måste säga att det var väldigt annorlunda. När folk pratar om att de träffat på sexism och rasism eller för den delen gammal hederlig idioti blir jag alltid lite ställd, nästan som om det bara skulle vara något sällsynt, något som man pratar om men som man inte stöter på så ofta.

Men ja. Det är nog nyttigt att träffa på folk som är utanför ens vanliga umgänge. Så man fattar att det faktiskt finns de som tycker att växthuseffekten bara är en teori som man kan välja att tro eller inte tro på, lite som jultomten. Och att det finns de som tycker att anledningen till att fler män dör i trafiken beror på att "vi män är ju lite mera risktagare, det är ju bara så det är" och skrockar lite nöjt, som om det skulle vara en positiv egenskap. Och att det trots detta skulle vara logiskt att kärringar är sämre på att köra bil.

Det var dessutom bara fakta som presenterades och det kändes liksom inte som om någon reflekterade över VARFÖR det skulle kunna vara så här. Det fanns ingen lösning, ja pojkar är ju pojkar tur att MIN SON är så himla klok och aldrig skulle rejsa med en polare i 180 på en 79-väg. Och man bah riktigt ser den finnige skitungen sitta där och drömma om att vråla iväg med sin Volvo 740 i ett moln av Wunderbaumlukt.

Nä jag blev inte så himla mycket mer peppad på att ta körkort direkt, snarare tvärtom. Men nu är min första körlektion i alla fall bokad, så nu ska det väl äntligen bli av hoppas jag.


2 kommentarer:

  1. Tyvärr finns det många rikspuckon... Usch! Tron på mänskligheten ökar inte direkt ju fler man träffar... :(((

    SvaraRadera
  2. Jag säger bara: glöm inte att du ska gå riskettan också. Eller jag menar, årsmötet för rikspuckon och någon sorts svensk variant av hillbillies.
    (Jag blir också lite naivt chockerad i såna lägen. "Nej men så där kan man ju inte säga bara högt så där utan att skämmas. Eller försöker hen vara rolig? Nej. Attans. Det är på riktigt! Shit! Exotiskt!".)

    SvaraRadera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!