torsdag 22 november 2012

Leg. idiot

Just nu är jag väldigt lycklig över att jag inte pluggat livet ur mig på gymnasiet och sen pluggat livet ur mig för att få bra poäng på högskoleprovet för att kunna komma in på psykologprogrammet, som jag trodde att jag ville när jag var ung och dum. Varför? Jo för att jag har insett att psykologi är skit skit skit skit skitTRÅKIGT. 

Min utbildning består väl ungefär av 60 % medicin, 25 % lingvistik/fonetik samt 15 % psykologi. Skönt att det inte är mer psykologi men inte så skönt att det bara är 25 % språk som är det jag faktiskt tycker är intressant och kul. Jag hoppas på att det ska visa sig vara skitskitskitintressant med röststörningar och inflammerade stämband och sånt där för annars kan det bli ganska jävla jobbigt. Egentligen skulle jag nog vilja plugga textanalys eller fonetik och fonologi och bara bli leg. språkidiot men jag gissar att det inte finns så mycket jobb för sådana.

Fan. Hoppas det är skitkul med trasiga stämband. Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till riktigt.



2 kommentarer:

  1. Jag pluggar till statsvetare. Ungefär 40% av min utbildning (eller mer) har innehållt teorier som är så in helvete tråkiga så hälften hade varit nog. Man dör lite på insidan varje gång man inser att nästa kurs OCKSÅ innehåller teorier.

    MEN sen får man komma ut och skugga, göra lite praktik eller ett uppdrag för nån riktigt beställare och så är det så fantastiskt roligt att jag inte fattar hur jag kunde tvivla.

    Det jag ville ha sagt var nog mest att jobbet oftast överträffar utbildningen =).

    SvaraRadera
  2. Psykologi är uselt tråkigt. Blev helt fascinerad av att det var en del på socionomprogrammet som ville att vi skulle läsa mer psykologi. Död åt psykologin och dess jävla töntteorier, sa jag då, och så blev det bra stämning.

    SvaraRadera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!