onsdag 9 maj 2012

Bloggbävningar och sånt

Just nu läser jag en kurs som heter "Språksociologi". När jag berättade det för min käre far var hans spontana respons "jag beklagar", men det är faktiskt väldigt intressant. Nyss läste jag till exempel i boken Språksociologi av Jan Einarsson om språk och IT och där togs bloggar upp. Einarsson berättar bland annat att ett ord för när någonting blir mycket omdiskuterat i bloggar är "bloggbävning". Jag har aldrig hört ordet förut men blev helt FÖRÄLSKAD. Vilket fantastiskt ord!

Kan vi inte alla bara komma överens om att börja använda det här ordet? Bra då säger vi det!

2 kommentarer:

  1. Den boken har jag! Har dock aldrig läst den & kan icke minnas vilken kurs jag köpt den till. Men Anya älskar att leka med den, den är just nu den boken hon drar fram hela tiden, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är väldigt bra, bästa kurslitteraturen jag köpt tror jag, om man tittar på hur den är skriven och utformad. Väldigt lättläst i jämförelse med mycket annat. Det är lite det jag gillar med att läsa Svenska språket, inom den här vetenskapsgrenen gör man en grej av att texter ska utformade på ett läsarvänligt sätt istället för att den ska verka så tung och svår som möjligt så författaren verkar smartare...

      Radera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!