onsdag 9 maj 2012

Kidneybönbiffar

Jag tänkte jag skulle försöka fortsätta vara duktig på att blogga så här får ni ett recept på mina bästa bönbiffar! På bilden serverade med potatismos, ångkokt broccoli och fusksvampstuvning. Ja det var gott, jag ligger just nu däckad i sängen pga matkoma.

Receptet har jag från början fått från Niklas mormor som jag tror har hittat det på nätet. Skippar man ägget blir de veganska men jag tycker de är svåra att få att hålla ihop då, de blir lite smuliga. Receptet ger ca sex biffar, men då är de rätt stora. Man kan så klart göra dem mindre.

Du behöver:
2 dl torkade/en burk färdigkokta kidneybönor
1/2-1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 buljongtärning
2 msk tomatpuré
1 tsk Sambal Oelek
1 tsk paprikapulver
1/2 tsk spiskummin
(1 ägg)
ströbröd
salt, peppar, olja att steka i

Gör såhär:
Lägg bönorna i blöt kvällen innan de ska användas, koka enligt anvisningarna på förpackningen (vanligtvis 45-60 min). Mixa med stavmixer (eller i matberedare om du är lyllos nog att ha en sån). Hacka lök och vitlöksklyftor och fräs i ganska mycket olja en liten stund, på typ medelvärme, 4/6 brukar jag köra på och sen sänka till 3. Blanda i tomatpurén, Sambal Oeleken, buljongtärningen och kryddorna och blanda ihop det i stekpannan. Låt stekas i några minuter, 2-3 kanske. Blanda sedan ner det bland bönorna så det blir jämnt fördelat och mixa igen.

Om du vill ha i ägg, rör i det. Det kommer bli lite väl kletigt så ha även i ströbröd så blir smeten lättare att handskas med sen. Det är svårt att säga exakt hur mycket ströbröd det ska vara men jag brukar alltid få ha i mer och mer allteftersom man arbetar med smeten.

Forma smeten till biffar, platta ut dem så de blir ungefär 1 cm tjocka. Tjockare än så ska de inte vara för då är det svårt att få dem ordentligt genomstekta. Stek på medelvärme i kanske 10 min, så de får färg i alla fall.

Kan säkert vara gott till vad som helst men den här familjens favorit är med potatismos, brunsås och lingon. Även Oswald äter biffarna med god aptit.

3 kommentarer:

  1. Låter dögott! Måste prova någongång. Tror du det ffunkar likabra med såna färdigkokta bönor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är supergoda verkligen! Jo det funkar precis lika bra, de är till och med lättare att mixa. Dock är de ju saltade oftast så om Anya ska ha är det bättre med de egenkokta :)

      Radera
    2. Ah det tänkte jag inte på! Tack för tipset :)

      Radera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!