tisdag 14 augusti 2012

Pensionärsterrorism - att betala 3416 kr i mynt

Nu börjar det bli slut på sommaren, vilket innebär katastrof. Inte att skolan börjar eller att det blir kallare, nej katastrofen är att mitt bästa substitut för godis och chips slutar finnas i butik - vattenmelonen. Jag har satt i mig en vattenmelon i veckan ungefär hela sommaren och eftersom jag ändå gått ner tio kilo skulle jag vilja säga att det funkar bra.

Så ja, när nu ICA och Hemköp i vårt område slutat saluföra denna fantastiska frukt (eller vad det nu är? En slags pumpa kanske?) får man ta till drastiska metoder, d.v.s. gå till City Gross istället. Så jag packade ner Oswald i vagnen och gick till City Gross. Man kan ju ta bussen men på det här sättet fick jag mig en drygt 6 km lång promenad vilket ju är skitbra när man försöker gå ner i vikt. Jag var på det hela taget nöjd med mitt tilltag förutom en grej jag inte tänkt på. Pensionärerna.

Jag tyckte jag var skitsmart som släntrade in på CG vid ettiden, tänkte att då är ju alla ändå på jobbet så det kan inte vara så mycket folk eller kö. Där tog jag alltså fel. I själva butiken var det inte en själ (eller så handlade de andra saker än jag) men vid kassorna. Där ringlade köerna med gamlingar långa, alla hade knökfulla vagnar, packade upp varorna skitlångsamt med streckkoden åt fel håll, skulle betala 3416 kr med mynt.

Jag har inga problem med pensionärer egentligen. Tvärtom, jag gillar tanter och farbröder. I matbutikssammanhang gillar jag dem dock mer när det är fråga om en virrig tant som sitter på sin rollator och inte kan bestämma sig för om hon ska ha naturell eller fruktyoghurt snarare än ett surt pensionärspar med en kundvagn full av stora säckar med frallor de aldrig kommer hinna äta upp innan de blir torra och sjuka mängder köttfärs med kort datum.

I alla fall, jag har nu lärt mig en läxa. Hellre handla när karriärsstrebrarna handlar halvfabrikat efter jobbet än pensionärstiden. Karriärsstrebrarna vet åtminstone hur självscanningen funkar.

(Oswalds väntmin)

1 kommentar:

  1. Vattenmelon är ett bär. Chockerande, jag vet!

    SvaraRadera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!