tisdag 6 mars 2012

Min och Oswalds förlåtturné

Emma Sundh ber grannen om ursäkt för att hennes katt bajsat på grannens dörrmatta och det var ju ungefär det gulligaste jag sett. Detta påminner även om ett allvarligt faux-pas jag gjorde för ett tag sen. Jag stal nämligen en tvättid.

(konstpaus för att ge plats åt upplockande av tappade hakor)

Ja, det är ju en sån där grej man bara inte gör, men jag behövde verkligen tvätta och personen som bokat hade inte börjat tvätta när en timme av tvättiden gått så jag tyckte att det kunde vara fritt fram. När jag kom ner till tvättstugan några tvättar senare satt det en arg, arg lapp på dörren som lydde ungefär "HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA ATT RESPEKTERA ANDRAS TVÄTTIDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!". Då fick jag dåligt samvete och insåg att jag kunde välja en av två handlingslinjer här.

1. Fortsätta tvätta och ha dåligt samvete resten av dagen.
2. Utrymma tvättstugan, leta rätt på den arga otvättaren och be om ursäkt och bjuda på kola.

Eftersom jag är så mesig klädde jag på Oswald en ren body (han hade just spytt ner sig nämligen), slog en rosett runt en påse kolor och gick för att be om ursäkt. Tyvärr visste jag ju inte var otvättaren bodde eller ens hette eftersom det var en arg lapp av den anonyma sorten, så jag började helt enkelt plinga på hos grannarna lite random och frågade om de fått en tvättid stulen på senaste tiden. Detta hade den angenäma effekten att jag vann massor av goodwill-poäng hos grannarna. De tyckte nämligen det var det snällaste de hört talas om att be om ursäkt för vållande av annans arga lapp och dessutom blev Oswald på skitbra humör av att få höra av främlingar att han var urgullig.

När jag väl hittade den förorättade stackaren blev han helt förvirrad. Jag bad om ursäkt och försökte bjuda på mina kolor, men han blev helt generad och ville inte ta emot dem. Det var nästan så att han bad om ursäkt i slutändan, jag tror inte att man som arg lapp-skapare i regel väntar sig att konfrontera mottagaren av lappen. Sen klämde han Oswald lite försiktigt på låret och sa att han var en välväxt rackare, varpå jag gick hem och sorterade min rena tvätt. Och åt upp mina kolor.

Befriar världen från arga lappskrivare, en trappuppgång i taget

3 kommentarer:

  1. Åh nu älskar jag dig verkligen SÅ mycket :) fan vilket härligt initiativ!!! Världen behöver fler som är redo att be om ursäkt med ett leende och en glad unge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, be om ursäkt är en bra grej. Man blir mycket gladare själv efteråt också!

      Radera
  2. Åh va gulligt gjort! Första gången jag skulle tvätta här vi bor nu råkade jag ta fel torkskåp & fick en utskällning frän helvetet. Försökte tusen ggr be om ursäkt men hon vägrade lyssna :( nu är hon dock hur trevlig som helst haha

    SvaraRadera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!