onsdag 7 mars 2012

Öppet brev till Oswald från hans mamma

Kära Oswald!

När jag går och lägger mig tidigt betyder det i regel att jag vill få sova längre, inte att jag vill sova lika lång tid men gå upp tidigare. Alltså, när jag kröp ner i min säng vid tjugo över nio i går var det inte för att jag ville bli väckt av en superglad och pigg bebis tio i fem. Visserligen är det ju trevligt när du är glad och pigg istället för dödligt förbannad, men vid tio i fem är jag dödligt trött och inte på humör.

När jag sedan försökte få dig att somna om genom att amma dig stötte vi på ännu ett problem, som jag bara kan uppfatta som ännu en miss i vår kommunikation. Därför vill jag klargöra ännu en sak - hänger jag fram en tutte tio i fem på morgonen betyder det i regel att jag vill att du ska snutta en stund så du somnar om, inte att jag gärna vill att du ska bita i den med din sylvassa tand. Det vill jag visserligen inte någon annan tid på dygnet heller, men det är större risk för att jag är en smula oförlåtande tio i fem på morgonen.

När du slutligen somnade om, efter att ha terroriserat mig (i allra största välmening förstås) i en halvtimme var det försent - trots att jag var dödstrött kunde jag bara inte somna om. Jag räknade får och hästar och till slut demoner från Buffy the Vampire Slayer, men kunde inte somna om utan låg och tänkte på, tja mest hur gärna jag ville sova.

När jag äntligen började känna att nu, nu somnar jag nog, då. Då ringde väckarklockan.

När jag gick upp för att klä på mig låg du kvar och sov jätteskönt. Snarkade lite och smackade i sömnen.

Det är inte okej.

Med vänliga hälsningar,

Mamma

5 kommentarer:

  1. hahaha! mycket bra och konstruktivt skrivet, hoppas han tar åt sig!
    ps. varför inte låta pappan sköta nattmatning, eller en del av den?!

    SvaraRadera
  2. Hoppas kan man ju alltid! Inatt var Niklas och jobbade, men anledningen till att jag nattammar är att det är snabbaste sättet att få honom att somna om. Om Niklas går upp ligger jag ändå vaken för att Oswald vrålar tills han somnat om igen vilket tar kanske en halvtimme om Niklas ska söva honom och fem minuter när jag gör det oftast. Idag hade han dock bestämt att det var morgon och dags att gå upp och då är det oftast bara att ge upp och kliva upp...

    SvaraRadera
  3. men nu vet du ju att han inväntade sin nio-månaders-firning :) håller tummarna för att du för sovmorgon imorn istället.

    SvaraRadera
  4. Svar: Nej, nej, jag bara bytte ut ordet flugor mot något jag hellre slår. :)

    SvaraRadera
  5. Ännu en av de där grejerna med våren... Helt plötsligt är det liksom ok att vakna två timmar tidigare. Förutsatt att man är baby och det är social accepterat att man tar igen sömnen under dagen.

    SvaraRadera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!